Senger
Ubetjent: 10
Geografisk
Finnskogen
Kontakt Finnskogen Turistforening for mer informasjon om hytta.
Del | Tilbake | Skriv ut | Tips en venn

Ubetjent turistforeningshytte Flisberget (500 moh.)

Vis i kart

Flisberget er juvelen i hyttenettet nord på Finnskogen. Hytta er hovedhuset på en gammel skogfinsk gård. Første beboer man kjenner til med sikkerhet, bodde der i 1703. Det var aldri mye bebyggelse på Elverum Finnskog, men Flisberget er ett av stedene som skogfinnene brukte.

Stedet ligger fint oppe i ei li med utsikt vestover skogsblånene. Det var gjerne på slike steder skogfinnene ryddet sine gårder – i den klimagunstige lisonen. På Flisberget bodde det folk fast til 1973. Dagens våningshus ble bygget cirka 1850.

Det går merkede stier i mange retninger fra hytta som egner seg både som overnattingssted på en «hytte til hytte-tur» og som base for lengre opphold på denne delen av Finnskogen.

Hytta er godt utrustet med autentisk innredning fra 1950-årene, og er rett og slett et koselig sted å være! Flisberget egner seg godt både for den som kommer til fots, på sykkel eller til hest. Mange stier og mange skogsbilveger og kjerreveger gjør mulighetene mange.

Det går flere vei fram mot Flisberget, men veiene er vanligvis stengt for allmenn ferdsel med bom.

Adkomst

Sommer: Fra øst; ta av sti vestover fra Finnskogleden/Grensesømmen like sør for Bråten som ligger like ved riksgrensa ca. 15 km nord for Gravberget. Følg stien som går mye langs skogsbilveg fram til Enberget og så via Brenna til hytta (ca. 13 km). Fra sør; Følg stien "Blækavegen" nordover fra Gravberget over Slottet og Nysæterkoia til Brenna. Som fra øst resten (ca. 18 km). Fra vest; fra Gråberget dit man kommer med bil fra Trysilvegen (fv. 25), følg sti over Juskjølkoia og over Flisaelva ved Gråbergsvadet og opp til hytta (ca. 10 km). Fra nord; ta av fra Finnskogleden fra Håberget og følg merket sti rett sørover til hytta (ca. 6 km) Med sykkel kan du nå hytta fra alle himmelretninger langs stort sett bommede skogsbilveger. Fine utgangspunkt er Gravberget, Håberget og Gråberget.

Vinter: Her finnes ingen oppkjørte løyper og oftest heller ikke oppgåtte spor. Området egner seg godt til skigåing med løssnø- eller fjellski.

Åpningstider og betjeningsgrad

Fra Til Betjeningsgrad Nøkkeltype Kommentar
Åpen hele året Ubetjent Ulåst

Ruter tilknyttet hytta

Sommer - Vinter
Kode Etappe timer km Sesong Område
- Sommer Finnskogen

Turforslag

Sommer - Vinter
Det er ingen sommerturforslag tilknyttet denne hytta.

Værvarsel for Flisberget

Flere varsler fra yr.no: Time for time (meteogram) - Oversikt - Neste helg

Torsdag 23. oktober

Kraftig regn
Kraftig regn. Lett bris, 4,1 m/s fra sørøst. 6.1 mm nedbør.

Fredag 24. oktober

Kraftig regn
Kraftig regn. Lett bris, 4,7 m/s fra sør. 6.9 mm nedbør.

Lørdag 25. oktober

Regn
Regn. Laber bris, 5,3 m/s fra sør. 1.1 mm nedbør.

Søndag 26. oktober

Skyet
Skyet. Laber bris, 6,7 m/s fra vest-sørvest. 0.2 mm nedbør.

Mandag 27. oktober

Delvis skyet
Delvis skyet. Laber bris, 5,1 m/s fra sørvest. 0.1 mm nedbør.

Tirsdag 28. oktober

Regn
Regn. Lett bris, 3,8 m/s fra sør. 2.3 mm nedbør.

Onsdag 29. oktober

Lettskyet
Lettskyet. Lett bris, 3,9 m/s fra nord.

Torsdag 30. oktober

Delvis skyet
Delvis skyet. Svak vind, 2,6 m/s fra vest-sørvest.

Fredag 31. oktober

Sol/klarvær
Sol/klarvær. Svak vind, 3,0 m/s fra nordvest.